Tänk om man haft en riktigt kamera då ..


Första sjöäventyret.


Direkt efter skolan 1974 fick jag följa med min far Robert till sjöss. Han var rutinerad matros och jag fick titeln obefaren jungman. Detta innebar att man fick utföra alla  uppdrag som de riktiga sjömännen inte ville göra eller ansåg sig vara överkvalificerade för. Behövdes det nattvakt på något tråkigt ställe så var det jungman Gnojek som fick uppdraget.
Tror att resan började i Uddevalla för att sedan fortsätta via Danmark till Istanbul, Trabzon, Samsun    ( Turkiet ) Haifa ( Israel ) Hamburg och tillbaka till Sverige .
Lärde mig mycket sjömannaskap på denna resa, bl.a varför det är viktigt att stänga hyttventilen riktigt vid kraftig sjögång.

Fick också mina första erfarenhter från en styrhytt , minns första tillfället när 3:e styrman som hade vakten sa : Gnojek , det är ok att skriva sitt namn med kölvattnet men du får inte sudda ut det ! Kommer också ihåg ett tillfälle när jag fick styra på vår väg nerför Elbe , alltså ut från Hamburg. Lotsen sa bara : håll till höger i farleden , sedan sa han inget mer men eftersom han inte protesterade eller kom med bannor så var han tydligen nöjd.


Industria såldes utomlands 1977 och övergavs 1994 efter att ha draggat i hårt väder och sedan gått på grund utanför El Mina, Libanon. Efter några misslyckade flottagnings försök tycks fartyget ha lämnats åt sitt öde.
Upphuggen över vattenlinjen 1997.

Data MS Industria:

Byggd 1964
Varv Astill. Cadiz Spanien
Mått 121,5 x 14,5 x 8,3m
DW 5918 ton & BR 4315 ton
Fart 15 knop

 

MS Industria

 


 


HMS Falken .

Mars 1975 var det äntligen dags, blev som 16 -åring antagen till plutonofficersutbildning i Flottan. Detta hade jag väntat på i flera år och valde detta före gymnasieskola. Efter tre månader utbildning på KÖS , Karlskrona Örlogsskolor blev det dags för den första sjökursen . Vi fick flyga till någon hamn i Norrland för att lösa av besättningen på Falken och ta henne hem. Färden gick via Kokkola i Finland via Visby tillbaka till Karlskrona. En helt fantastisk upplevelse, klättrade som en Tarzan i förmasten, fick känna på vattenransonering och konstant sömnbrist. Lärde mig också vikten av att alltid hålla sig väl med kocken.



Lite fakta om HMS Falken & hennes systerfartyg HMS Gladan :

Längd inkl bogspröt                         39,3 m
Bredd                                              7,2 m
Djupgående                                      4,2 m
Deplacement                                  220 ton
Barlast                                          36,4 ton
Tacklingens totala längd                  7 200 m
Antal block                                      230 st
Total segelyta                                  680 m2
Stortoppens höjd över vattenlinjen   31,4 m

HMS Gladan sjösattes 1946 & HMS Falken 1947

Läs mer här :
Länk till Gladan och Falken

 

HMS Falken


 


HMS Älvsnabben M01.

November 1975 var det dags för sjökurs 2 och det gjorde vi genom att mönstra på HMS Älvsnabben för att vara med på detta års långresa. En resa som inte alla fått uppleva, fick se fantastiska platser , träffa många olika människotyper , dykning med hajmöte och mycket annat. Blev döpt av Neptun i Stilla Havet 7 januari 1976 , en ceremoni som alla som passerar ekvatorn första gången får genomgå.
Karta över vår resrutt , se bild nedan.

Lite fakta om Älvsnabben
Längd överallt 102,175 meter
Bredd överallt 13,56 meter
Deplacement fullt rustad 4 460 ton
Största djupgående fullt rustad 4,77 meter
Provtursfart vid 133 varv / min : 15 knop
Servicefart vid 116 varv / min : 12,5 - 13 knop

Bestyckning under de sista åren:

2 st 15,2 cm pjäser m / 98
2 st 57 mm apjäs m / 50
2 st 40 mm apjäs m / 48
2 st 10,3 cm lysraketställ m / 24
1 st 57 mm lysraketställ m / 60
Minförråd

Maskineri
B & W 9 cyl 2 takt enkelverkande på 3 000 ihk vid 133 varv / min
Motortyp 950 V F-90
Tillv.nr 380 Eriksbergs Mek Verkstad Göteborg 1942



Läs mer om det fantastiska fartyget M01 HMS Älvsnabben !

Länk till HMS Älvsnabbens hemsida

HMS Älvsnabben


Vår långresa 1975 -1976

Hela besättningen

Vapensköld

HMS Älvsnabbens vapensköld


 

 

" MS Malin "

Skaffade en träbåt av modell snipa och den hade vi en del fina somrar med när vi tuffade runt på Runn i Falun. Namnet var Malin efter vår första dotter född 1986 Träbåtar kräver dock mycket arbete , framförallt före sjösättning därför blev hon till slut såld. Var hon finns idag om hon fortfarande lever är okänt.

MS Malin

Kommentarer

28.08.2021 20:40

Inger

Trevlig läsning!
Mvh
Inger (fd gnista på MS Industria)